2023 toiminta

Tammikuu to 19.1 klo 13-15, Kulma

Kirjailija Daniel Katzin alustus ”Miten ihmeessä minusta tuli kirjailija”

Helmikuu to 16.2 klo 13-15, Kulma

Helmikuun kirjallisuuskerhossa Aino Mikkanen alusti Juha Hernesniemen viime vuonna ilmestyneen teoksen "Aivokirurgin muistelmat".               Maailmankuulu 1600 aivoleikkausta suorittanut, Pohjanmaalla Kaustisissa pienen maalaiskylän maisemissa syntynyt maamiehemme täytti viime vuonna 75 vuotta.

Saamme teoksen myötä elää kirurgin lapsuuden, nuoruuden, koulun käynnin, opiskeluvuodet Saksassa ja Sveitsissä, sekä pätevöitymiset eri maissa. Ennen kaikkea jäämme syvästi  ihmettelemään, mistä oli kotoisin ja keneltä kirurgin sitkeys. Työteliäinä aikoina työpäivän pituudeksi tuli 18 tuntia ja kotona käyntiin ja nukkumiseen jäi 6 tuntia. Tekijä hahmottaa teoksessaan ideaalin aivokirurgin psyykkiset ja fyysiset ominaisuudet. Menestyvä aivokirurgi on sitkeä, määrätietoinen, motivoitunut, kunnianhimoinen ja työteliäs. Oma isä luki sodan oloissa korsussaan ylioppilaaksi, edelleen vt. luokanopettajan virassa äidinkielen opettajaksi ja toimi ennen eläköitymistään oppilaitoksensa rehtorina. Työurallaan Juha työskenteli mm. Kuopion keskussairaalassa 1981-1997. USA:ssa, yhdessä 5- henkisen perheen kanssa vietetty vuosi 1989, kerrytti meriittejä ansioluetteloon. Lapsille matka oli todellinen vaihto-oppilasvuosi.

Kuopiossa Juha toimi ylilääkärinä ja myöhemmin kunnianhimon huipentuma oli ylilääkärin virka Helsingissä. Työ oli kiitollista, mutta mielettömän raskasta. Leikkaukset, tulevien lääkärien kouluttaminen, jatkuvat ulkomaalaiset vieraat kysyivät voimia. Myös ulkolaiset potilaat täyttivät viikot; maine taidoista oli kiirinyt. Ilmeisesti kuuluisuus ei pilannut psyykettä, sillä loppuun saakka kadunkulkijaa kohdeltiin "johtajapotilaan" tavoin. Tosin ristiriitoja syntyi budjetin ylittymisestä, sekä vierasjoukoista. Eläkkeelle siirryttyään kirurgi työskenteli vielä vuoden Nepalissa ja kolme vuotta Kiinassa.
Anna Hiltunen

Maaliskuu to 16.3. klo 13-15, Kulma

Satu Sainomaa / Meri Valkama: "Sinun, Margot”

Huhtikuu to 20.4. klo 13-15, Kulma

Mitä medialle oikein tapahtui?

Huhtikuun kirjallisuusiltapäivässä Ritva Fronden alusti ansiokkaasti ja kiinnostavasti Katleena Kortesuon teoksen "Journalismin kuolema”. Kirja ilmestyi 2022 ja sai osakseen yleisön kiinnostuksen ja kiitoksen. Myös kritiikkiä esiintyi. Tekijä on Hämeenlinnassa syntynyt vajaa 50-kymppinen uuttera tietokirjailija, tuottaja, kriitikko, bloggaaja ja kouluttaja, jonka  käsiala näkyy yli 30 kirjan tuotannossa. Kortesuo on myös aktiivi TV-kasvo. Hänen tuotantonsa käsittelee viestintää, yhteiskunnallisia ja historiallisia pohdintoja.

Kortesuon missiona on parantaa  julkisen viestinnän, journalismin selkeyttä ja saatavuutta. Lehdistö, radio, TV, some ym. syöttävät  tietoomme jatkuvaa tiedon tulvaa. Totuuden puhuja journalisti saatetaan sulkea vuosiksi vankilaan tai toisaalla voidaan maksaa miljoonia dollareita vaikenemisesta. Journalismi on todellisessa vaarassa.

Kirjan sisältö on jaettu neljän pääotsakkeen alle. Teksti on voimakasta, kantaa ottavaa, ajatuksia synnyttävää. Voimme yhtyä tekstin pääsanomaan ”Jos ei ole journalismia, ei ole demokratiaa”.

Hyvä kirjakerholainen, jos aikasi antaa myöden, suositan vilpittömästi tutustumista teokseen. Kiitos Ritva mielenkiintoisesta kirjavalinnastasi. Yleiskeskustelu päättyi Jorma Hynnisen tulkitsemaan ”Laatokka” lauluun.

Anna Hiltunen, kirjalisuuskerhon vetäjä

Toukokuu ke 17.5. (huom. pvm.) klo 13-15, Kulma

Anna-Liisa Jäkkö / Lara Prescott: ”Tätä ei pitänyt lainkaan tapahtua”

Kirjallisuuskerhon vetäjä Annalle ojennettiin kukat kiitokseksi tästä kaudesta.

Syyskuu  to 21.9 klo 13-15 Kulma / Anna-Liisa Hyvönen

Lokakuu to 19.10 klo 13-15 Kulma / Marjo Ehn

IHMISEN ELÄMÄN ARVOT

Arvot ohjaavat elämämme periaatteita ja valintoja. Tunnetko omat arvosi? Arvot ovat keskeinen osa minäkuvaa. Arvot konkretisoituvat toiminnassa, kun tavoittelemme meille tärkeitä asioita. Kun  elämme omien arvojemme mukaista elämää, emme joudu ristiriitojen paineeseen.

20 senioria kuunteli rovasti Marjo Ehnin alustusta otsikon aiheesta  kirjallisuusiltapäivänämme.  ”Kuulen sinun arvosi mielipiteesi läpi” - Ihmisen elämän arvot tulevat esille erilaisissa keskusteluissa. Arvot muuttuvat ajan myötä. Elämänkokemukset ja kriisit muuttavat arvojamme. Aikuistuttuamme ratkaisemme, mitä omimme ja mitä jätämme.

Voidaan ajatella kristillisten arvojen nousevan Raamatusta, sen kymmenestä käskystä. Kaikenlaiset arvot, myös kristilliset, ovat lopulta henkilökohtaisia. Arvot kuitenkin ohjaavat ihmisten ja ihmisryhmien toimintaa. Niistä syntyvät ajatuksemme, tunteemme, käyttäytymisemme ja tekomme. Jokainen valitsee lopulta omat arvonsa ja käyttäytyy sen mukaisesti.

Anna Hiltunen

Marraskuu  to 23.11 klo 13-15 Kulma / Leena Harden