2021 toiminta

ISÄ (FATHER)

Ennen yhteistä elokuvatapaamistamme suosittelen elokuvaa ISÄ, joka saa ensi-iltansa 13.8.2021. Marilynissä on näytös   perjantaina 13.8. klo 14.30. Esityksiä tulee olemaan useita. Ja löydät esitysajat Marilynin sivuilta.  Anthony (Oscar-voittaja Anthony Hopkins) on oikukas ja tavattoman itsenäinen 81-vuotias Lontoossa asuva mies. Anthony ei lainkaan kaihda näyttää kerta toisensa jälkeen ovea hoitajille, joita hänen tyttärensä Anne (Oscar-voittaja Olivia Colman) palkkaa ikääntyvän isänsä avuksi. Kun Anne joutuu muuttamaan Pariisiin, on avuntarve akuutti, mutta kuinka saada itsepäinen isä hyväksymään tilanne? Kun Anthony yrittää ymmärtää mitä kaikkea hänen ympärillään tapahtuu, hän ajautuu epäilemään läheisiään, omaa muistiaan ja sitä mistä pala palalta murenevassa arjessa onkaan kyse. Tytär Anne puolestaan kamppailee lujasti yrittäessään tehdä oikeita valintoja.Koskettava ja intiimi draamaelokuva ISÄ (The Father)  on   näyttelijätyön  juhlaa. Elokuva perustuu samannimiseen, palkittuun näytelmään, joka sekin on elokuvan ohjanneen ja käsikirjoittaneen Florian Zellerin käsialaa. Elokuvan musiikista vastaa mestarillinen Ludovico Einaudi. ISÄ palkittiin OSCARILLA PARHAAN MIESPÄÄOSAN (Anthony Hopkins) ja PARHAAN SOVITETUN KÄSIKIRJOITUKSEN (Florian Zeller, Christopher Hampton) kategorioissa.  Kaikkiaan  kuusi OSCAR-ehdokkuutta saanut ISÄ palkittiin myös kahdella  BAFTAlla  ja se on voittanut palkintoja lukuisilla festivaaleilla.

Syksyn 2021 aikuisten leffakerhon elokuvat on valittu ja ne ovat:

• pe 24.9. Respect
  • pe 8.10. Gagarine - kiertoradalla
  • pe 29.10 Hytti Nro 6
  • Pe 5.11 Dear Evan Hansen
  • 3.12. House of Gucci

Vahvistetulla olevat elokuvat olen valinnut Loviisan senioreille ja niihin osallistun itsekin. Näistä tiedotan noin viikko ennen elokuvaa.

RESPECT

Ensimmäinen yhteinen elokuvamme on syyskuussa ensi-iltaan tuleva RESPECT. Oscar©-palkittu Jennifer Hudson esittää elokuvassa Aretha Franklinia, Elokuvassa seurataan laulajan uraa sen alkutaipaleista ja laulamisesta hänen isänsä kirkkokuorossa aina kansainväliseen tähteyteen saakka. Elokuva kertoo ihmeellisen tositarinan ikonisen laulajan matkasta oman äänensä löytämiseen.  Elokuvan ensi-ilta on perjantaina 24.9. Klo 14.30.

HYTTI NRO 6

Elokuva perustuu löysästi Rosa Liksomin samannimiseen romaaniin. Elokuva on palkittu Cannesin elokuvajuhlilla. Pääosissa Seidi Haarla ja Juri Borisov. Juho Kuosmasen elokuva Hytti nro 6 vie unohtumattomalle junamatkalle arktisten neuvostomaisemien halki. Sydänsurujaan Moskovasta Murmanskiin pakeneva Laura (Seidi Haarla) saa hyttikaverikseen kovapintaisen kaivostyöntekijän Ljohan (Juri Borisov). Lauran odotukset rauhoittavasta etsikkomatkasta karisevat kerta heitolla, kun Ljoha juo itsensä äänekkääseen humalaan heti ensimmäisenä iltana. Alun yhteentörmäyksen jälkeen eriparinen kaksikko alkaa kuitenkin löytää toisistaan jotakin yhteistä ja odottamatonta. Hienovaraisen huumorin värittämä kohtaaminen täyteen ahdetun junan erikoislaatuisessa maailmassa saa kummatkin matkaajat näkemään myös itsensä uusin silmin. Hymyilevä mies -elokuvallaan kansainväliseen menestykseen nousseen Kuosmasen lämmin ja vilpitön road movie on syntynyt Rosa Liksomin Finlandia-palkitun romaanin innoittamana. Ensi-ilta perjantaina 29.10.2021 klo 14.30.

HOUSE OF GUCCI

Elämäkerrallinen rikoselokuva. Perustuu Sara Gay Fordenin kirjaan ja kertoo muotisukuun kuuluvan Maurizio Guccin ja tämän vaimon avioliitosta. Pääosissa Lady Gaga ja Adam Driver.House of Gucci on uskomattoman tositarinan innoittama elokuva italialaisen muotitalon takana olevasta perheestä ja sen luomasta imperiumista. Kun vaatimattomista oloista kotoisin oleva Patrizia Reggiani (Lady Gaga) naidaan Guccin perheeseen, on suvun perintö suuressa vaarassa. Patrizian rajaton kunnianhimo laukaisee hallitsemattoman kierteen, jossa petos, rappio, kosto ja lopulta murha seuraavat toisiaan. Esitys perjntaina 3.12.2021 klo 14.30.