2020 toiminta

Kirjallisuuskerho 9.1.2020

Tammikuu to 9.1.2020 klo 13.00

Maija Hansson alusti Pirkko Koskenkylän teoksen "Unelmasta totta, Kauas on pitkä matka".

Kyseessä on kuvaus seitsemän vuoden asumisesta veneessä ja siitä ajasta miltei viisi vuotta kestävästä valtamerimatkasta. Pariskunta purjehti Swan-veneellään neljän valtameren: Kiinan meri, Intian valtameri, Välimeri, Atlantin valtameren halki  Hongkongista Floridan niemimaalle. Tähän matkaan sisältyivät niin valtameren hirmumyrskyt, merirosvouhat kuin tyynen valtameren loivasti liplattavat aallot.

Kyseessä on tutustumisen arvoinen teos.

Kuulijakuntaa Kulmassa 6.2.2020
Anna Hiltunen ja Tapani Häkkinen 6.2.2020

Helmikuu to 6.2.2020 / Anna Hiltunen

Viihde on hyväksi, mutta lukeminen on terveellisempää

Helmikuun kirjallisuuskerhossa Loviisan  kaupunginkirjaston johtaja Tapani Häkkinen  esitteli senioreille kirjaston toimintaa.

• Kirjaston v. 2020 budjetti 0,9 milj. euroa
  • Henkilöstön määrä 12 henkilöä
  • Pääkirjaston lisäksi Tesjoen, Pernajan ja Liljendalin kirjastot; Valkon ja Ruukin kirjastoja hoitavat  kyläyhdistykset.
  • Kirjalainausten lisäksi kirjastossa on kattava valikoima sanoma- ja aikakauslehtiä. Lisäksi voi kuunnella ja lainata musiikkia sekä elokuvia.
  • Tietokone on asiakkaiden käytettävissä; myös monistus ja skannaus onnistuvat pientä korvausta vastaan.
  • Kirjastoissa järjestetään näyttelyitä, luentoja ja teemaviikkoja, yhteistoiminta koulujen kanssa on lisääntynyt.
  • Loviisan kirjaston alakerrassa on pienten lasten oleskelutila sekä nuorten rakastama pakohuone ja Warhammer 40K strategiapeli.
  • Loviisa kuuluu 12 kunnan  muodostamaan "Helle"- verkkokirjastoon, jonka kautta asiakas voi kotoa itse varata kirjansa. Kirjasto ilmoittaa asiakkaalle tilauksen saapumisesta. Jopa kuulakahvat ja kuntosauvat kuuluvat pian lajiluetteloon.
  • Me tarvitsemme palvelualtista kirjastoväkeä; ei digitalisaatio korvaa kirjastoa yhdessäolopaikkana ja kulttuurikeskuksena.
Kirjallisuuskerho to 5.3.2020

Maaliskuu to 5.3.2020 /Anna Hiltunen

• Leena Harden esitteli Kari Lumikeron muistelmateoksen ”Uutismies”. Kirja on tekijänsä ilmoituksen mukaan kirjoitettu nimenomaan hänen lapsilleen ja lapsenlapsilleen.
  • Lumikero toimi uutis- ja ajankohtaistoimittajana mm. Yleisradiossa sekä Tukholman ja Berliinin kirjeenvaihtajana MTV3:ssa. Työmatkoillaan hän kohtasi ja selosti useita traagisia tapahtumia mm. Estonia, Kaakkois-Aasian tsunami, Jugoslavian hajoaminen ja Afganistanin sodan eri vaiheet.
  • Kari Lumikerolle on myönnetty Bonnierin journalistipalkinto ja 2014 Suomen Leijonan ritarimerkki. Eläkkeelle v. 1949 syntynyt toimittaja  jäi 2014. Läheiseksi ystäväkseen Lumikero mainitsee toisen tunnetun toimittajan Rauli Virtasen.

Elokuu to 13.8 / Anna Hiltunen (kuvat Maija Hansson)

• 18 kirjallisuuskerhon jäsentä kokoontui Hiltulan pihalle kuulemaan Aino Mikkasen mielenkiintoista alustusta Riitta Konttisen teoksesta ”Aino Sibelius”.
  • Aino oli suurenmoinen, hauras, herkkä nainen, joka turvasi ja järjesteli kotiopettajana toimimisen, viiden tyttären kasvattamisen, kodinhoidon, palvelushenkilökunnan ja odotti miestänsä matkoilta kotiin sekä murehti perheen taloudellista toimeentuloa.
  • Kansallissäveltäjämme rakasti matkustelua ulkomailla, pitkiä illanistujaisia, sekä vaati välillä täydellistä hiljaisuutta Finlandian, Ateenalaisten laulun, Jääkärien marssin ja seitsemän sinfonian  jne. soidessa  tajunnassa ja odottaessa nuottien ilmestymistä.
  • Hieno teos. Suositan mm. Suomen  valtiollisen historian raskaimpia aikoja käsittelevään kirjaan ja sen ajan suomalaisiin kulttuuripersooniin tutustumista. Ainossa olisi meillä paljon opittavaa.

Kirjallisuuskerho syyskaudella 2020 / Kumppanuustalo Kulmassa

Syyskuu  to 24.9 klo 13-15 alustus Lea Andreanakis  Steinunn Sigur?dottir ”Ardottir Lammaspaimen maailman laidalta”

Lokakuu  to 8.10 klo 13-15 alustus Maissi Nybom ” Saima Harmaja Kootut runot” sekä runoilijakehitys päiväkirjojen ja kirjeiden valossa 9.painos v.1952

Marraskuu to 12.11 klo 13-15 alustus Maria Salomaa  Vappu Kannas ”Rosa Clay”